Je hebt een zoekwoorden onderzoek - en nu?Eén van de meest zinvolle onderdelen voor een sterk marketingplan, is een zoekwoordenonderzoek. Dit resulteert meestal in een document of een lijst met zoekwoorden. Als je als ondernemer, zelfstandige of organisatie een zoekwoordenanalyse hebt laten doen, wat doé je daar dan eigenlijk mee? Hoe ga je er in de praktijk mee aan de slag? Hoe gebruik je al die woorden eigenlijk? Hieronder krijg je een praktische overzicht van de manieren waarop je aan de slag kunt met het resultaat van een keywordonderzoek. Wat zijn zoekwoorden precies?Je hebt vast al over 'zoekwoorden' gehoord. Het woord op zich zegt precies wat het is: het zijn woorden die mensen in de zoekbalk van Google of een andere zoekmachine ingeven. Als ik in Gent woon en een nieuwe wasmachine wil kopen, dan zal ik zoeken op 'wasmachine' maar misschien ook op 'wasmachine kopen Gent', 'nieuwe wasmachine Gent', of andere termen. Misschien zoek ik zelfs een specifiek merk, of wil ik weten waar ik de goedkoopste vind, ... Vertrekpunt voor zoekwoordenonderzoek (of keyword analyse) is dus de menselijke taal: welke woorden gebruiken mensen als ze iets zoeken? Wat is het nut van een zoekwoordenonderzoek?Sterke marketing vertrekt vanuit de klant: wie is dat? Wat voor leven heeft hij of zij? Welke informatie hebben potentiële nodig om te beslissen tot een aankoop, welke kanalen gebruiken ze om zich te informeren? Eén van de kanalen waar mensen informatie zoeken als ze keuzes willen maken, zijn zoekmachines. Daarbij is Google de belangrijkste, maar ook Bing, Yahoo, Ecosia, .... Deze zoekmachines werken met formules die bepalen welke resultaten bovenaan verschijnen, het zogenaamde algoritme. Als ik in Gent woon en op zoek ben naar een wasmachine, zal ik liefst hebben dat Google mij snel het antwoord geeft dat ik zoek. Een winkel die in zijn communicatie precies de woorden gebruikt die ik in mijn zoekopdracht in Google heb ingetikt, zal aan mij getoond worden. Zijn concurrent die dat niet doet, niet. Een winkel die in zijn communicatie véél zoekwoorden gebruikt die door verschillende mensen worden ingegeven, zal meer klanten krijgen dan de concurrent die slechts één zoekwoord in zijn communicatie gebruikt. Een zoekwoordenonderzoek is een noodzakelijk onderdeel van SEO: search engine optimization of zoekwoordenoptimalisatie. Ook als je wil adverteren in zoekmachines (SEA) zal dit onmisbaar zijn. Is het ene zoekwoord beter dan het andere?Er wordt in de marketing meestal onderscheid gemaakt tussen 3 soorten zoekwoorden: short tail, mid tai l en long tail keywords. Een short tail keyword is een zoekwoord dat uit één keyword bestaat. Zoek ik een wasmachine, dan tik ik in Google in: wasmachine. Bummer: ik krijg zeer algemene zoekresultaten, en de kans dat ik snel een wasmachine vind die precies beantwoordt aan wat ik zoek, is klein. Bij een mid tail keyword zal ik met 2 tot 3 woorden de zoekmachine extra informatie geven: ik zoek een wasmachine, maar ook in Gent en liefst de goedkoopste. Dan tik ik in: 'goedkoopste wasmachine Gent'. De kans is groter dat ik hierbij snel naar de juiste website word doorgestuurd. Bij een long tail keyword gaat het om zoekwoorden die uit minstens 4 woorden betaan: bijvoorbeeld 'goedkoopste wasmachine Gent Siemens thuis geleverd'. Je begrijpt direct dat een winkel die deze combinatie van woorden gebruikt een zeer grote kans heeft dat ik daar klant word. De regel is: hoe langer de zoekterm, hoe kleiner de kans dat mensen daar precies op zoeken maar hoe groter de kans dat ze naar mijn website of webshop worden gestuurd. Als je gaat adverteren in zoekmachines (via Google Ads bijvoorbeeld) is dit goed om te weten. Doorgaans wordt op short tail keywords meer geadverteerd omdat er vaker op gezocht wordt, waardoor ze duurder zijn. Long tail keywords daarentegen worden veel minder gebruikt en zijn goedkoper, terwijl ze in principe meer kans geven dat er een klant uit komt. In de praktijk werkt een evenwichtige mix het best. Hoe gebeurt een zoekwoordenonderzoek?Er zijn verschillende niveaus waarop je een keyword-analyse kunt laten doen. Een eerste is zeer eenvoudig: je afvragen welke woorden jouw klanten gebruiken als ze op zoek zijn naar de diensten of producten van jouw bedrijf. De ervaring leert ons dat de meeste ondernemers en bedrijven stranden op hooguit 10% van de termen die hun mogelijke klanten gebruiken. Een leuk vertrekpunt, maar onvoldoende basis voor een sterke marketing. Een tweede niveau is zelf een keywordonderzoek doen bij zoekmachines. Vooral Google is hier sterk in. Alternatieve keywords krijg je automatisch voorgeschoteld bij het invoeren van zoekwoorden, maar de Google Keyword Planner is uitgebreider. We zien dat bedrijven er zelf mee aan de slag gaan, maar dat hier vaak toch onvoldoende wordt uitgehaald. Een derde niveau is om een uitgebreide analyse te doen van niet alleen een aantal 'logische' zoekwoorden, maar ook de keywords waar concurrenten sterk op scoren. Je krijgt hierbij niet enkel een overzicht met zoekwoorden, maar ook cijfers zoals bijvoorbeeld: hoeveel is de gemiddelde prijs om iemand op een advertentie te laten klikken met deze zoekterm er in? Of: hoe moeilijk is het om voor deze zoekterm in de top tien van zoekresultaten te komen? Dit laatste niveau geeft natuurlijk een zeer compleet beeld. Het is het beste fundament voor een sterke marketing, zowel online als offline (hieronder krijg je toepassingen!). Het eerste en misschien het tweede niveau kun je nog wel zelf uitvoeren als zelfstandige, zaakvoerder of marketingverantwoordelijke in een kmo of groot bedrijf. Wil je een complete, professionele keyword analyse als basis voor optimale marketing, dan laat je dit best aan een expert in zoekwoordenonderzoek over. We weten dat er in de marketingwereld veel verschil is in de grondigheid waarmee een zoektermenrapport wordt opgesteld. Hier bij Merkus kiezen we voor de meest complete maar ook praktische benadering. Wat doe je met het keyword rapport?Daar sta je dan als ondernemer, zaakvoerer of marketingverantwoordelijke. Je hebt het zoekwoordenrapport in de hand, maar wat doe je er nu mee? We merken bij onze klanten dat als de investering in een zoektermenanalyse gebeurd is, dit vaak in een lade ligt te bestoffen. Zonde! Of je nu bij Merkus een zoekwoordenanalyse hebt laten doen of niet, we geven je hieronder graag een overzicht met marketingacties waarbij je de vruchten plukt van zo'n onderzoek naar keywords. 1) zoekwoorden gebruiken in teksten op je websiteBen je in het proces van een nieuwe website? Dan gebruik je voor de inhoud meteen de juiste woorden die ook jouw potentiële klanten gebruiken. Bij een bestaande website is een zoekwoordenonderzoek de ideale start om de huidige teksten te verbeteren. Door meer synoniemen te gebruiken, zal jouw webpagina hoger scoren in 'search engines'. Denk er wel altijd aan: teksten worden gelezen door mensen. Zorg dus voor een zinvol en prettig leesbaar gebruik van de keywords. Laat je jouw teksten schrijven door iemand anders? Dan gebruikt jouw copywriter het zoekwoordenrapport om performante copy te maken. 2) zoekwoorden gebruiken voor specifieke SEO-ingrepen op je websiteHet juiste woord telt, zeker in mini-tekstje aan de 'achterzijde' of code van de website van jouw bedrijf. Dit zijn kleine tekststukjes die meehelpen om, via de algoritmes van zoekmachines, de bedrijfswebsite hoger te laten scoren in zoekresultaten. Enkele plaatsen waar de juiste keywords gebruikt moeten worden:
3) zoekwoorden gebruiken in je webshopVeel eigenaars van een webshop beperken de beschrijving van hun producten tot het meest essentiële en functionele. Ook hier spelen zoekwoorden een rol. Als je ze slim gebruikt, worden jouw producten hoger getoond in de zoekresultaten waardoor de kans stijgt dat mensen ze ook zullen kopen. Gebruik zoekwoorden bijvoorbeeld zo:
4) keywords gebruiken in SEA of advertenties op zoekmachinesAls je serieus aan de slag wil met advertenties op zoekmachines (ook wel Search Engine Advertising of SEA genoemd), dan is een keywordanalyse noodzakelijk. Zo weet je vooraf wat 'dure' en 'goedkope' woorden zullen zijn om op te adverteren. Afhankelijk van de doelstelling van jouw campagne kun je dan kiezen om getoond te worden aan een breed publiek dat nog in de 'informerings-ronde zit, dan wel aan een kleinere groep die klaar is om te kopen. Spoiler-alert: meestal zal een mix van beide het meest aangewezen zijn. Laat je in elk geval deskundig adviseren. 5) zoektermen gebruiken op sociale mediaSociale netwerken zijn net als Google enorm belangrijke bronnen van verkeer, zowel naar jouw website als naar de sociale media account van jouw zaak, bedrijf of organisatie. Naast de tijdlijn bieden alle sociale media kanalen zoals Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, ... immers ook een zoekfunctie. Ook hier bepaalt een algoritme welke resultaten jouw mogelijke klanten te zien krijgen. Geloof ons: daar wil je echt tussen staan. Gebruik dus volop zoektermen op deze plekken:
6) zoekwoorden gebruiken in e-mails en nieuwsbrievenHet grote voordeel van een zoekwoordenonderzoek is dat het inzicht geeft in het hoofd van jouw mogelijke klanten. Je komt te weten welke woorden hen 'triggeren', waar ze naar op zoek zijn. Dat is zeer nuttig bij e-mails en nieuwsbrieven. Als je wil dat klanten een e-mail of nieuwsbrief interessant vinden, dan is het belangrijk dat ze geprikkeld worden door wat ze nu zoeken. Zoekwoorden helpen daarbij. Vanzelfsprekend krijg je geen dodelijk efficiënte nieuwsbrief door hem vol te proppen met keywords: daarvoor moeten we nog andere technieken inzetten. In elk geval helpt een zoekwoordenanalyse om jouw e-mailcommunicatie te laten samenlopen met de rest van de online marketing. 7) zoekwoorden gebruiken in offline marketingWat geldt voor e-mails en nieuwsbrieven, is ook van tel voor offline marketing. Het is cruciaal om ook in gedrukte folders, krantenadvertenties, ... mensen te prikkelen met de juiste woorden. Door consequent bepaalde zoektermen te gebruiken, creëer je een samenhangend beeld in de communicatie van jouw bedrijf. Bovendien ben je door een zoekwoordenonderzoek ook zeker dat wat je aanbiedt, jouw klanten ook interesséért. Tot slot nog dit over zoekwoordenonderzoek of keywordanalyseWe weten uit ervaring dat het onderwerp SEO of zoekwoordenonderzoek iets buitenaards lijkt voor wie niet in de marketingwereld zit. Met dit artikel hebben we jou willen tonen hoe je het resultaat van een keyword analyse kunt toepassen.
Hoewel een keyword onderzoek grondig en professioneel moet gebeuren, kun je met het resultaat altijd aan de slag, of je nu zelf de rest van je marketing opneemt of het door een marketingbureau zoals Merkus laat uitvoeren. De voordelen zijn er: betere teksten, hoger scoren in Google, de juiste mogelijke klanten bereiken. Nu is het aan jou. Als je nog geen zoekwoordenanalyse liet doen, moet dit nu bovenaan jouw prioriteitenlijstje staan. Deed je dit wel al, pak dan het document vast en ga er mee aan de slag. Heb je hier vragen over? Wil je graag een zoekwoordenonderzoek laten uitvoeren? Heb je een keywordanalyse ergens in een schuif liggen die je nu wil gebruiken voor jouw onderneming? Of wil je bekijken welke onderdelen van de marketing van jouw bedrijf je door ons kunt laten doen? Neem dan gerust contact op met ons. Wij maken graag kennis met jou. Tot binnenkort! Ilse en het team van Merkus
0 Comments
Leave a Reply. |
Categorieën |