MERKUS - MARKETING
  • Start
  • Gratis
  • Aanbod KMO
  • Over
  • Blog
  • Contact

Wanneer is de beste periode om te adverteren op sociale media zoals Facebook en LinkedIn?

 
Wanneer is de beste periode om te adverteren op sociale media zoals Facebook en LinkedIn? www.merkus.be
Als je een Facebookpagina hebt, dan merkte je het zeker al: het aantal mensen dat jouw pagina bereikt wordt steeds lager.
Ook op andere netwerken zoals LinkedIn gebeurt dat.

Het lijkt er op dat de enige manier om het bereik van jouw bedrijf op de krikken, is om te adverteren. Dan wordt een bericht tegen betaling aan een doelgroep getoond die gedurende de adverteerperiode op dat sociaal kanaal zit.

NIet elke periode is even geschikt om te adverteren.
Hieronder zetten we alles op een rijtje, zodat jij het beste moment kunt uitkiezen voor de advertenties van jouw bedrijf of organisatie.

Is adverteren een noodzaak?

We merken het bij onze klanten: nog veel ondernemingen en organisaties gaan ervan uit dat ze zonder ervoor te betalen, nog steeds hun doelgroep op sociale media kunnen aanspreken.

Dat klopte ook - enkele jaren geleden.
Intussen is het landschap van de sociale media zo veranderd dat de bedrijven achter die sociale media vooral winst willen maken. Als je gewoon lid bent van het platform, moet je niet betalen. Wil je er als bedrijf of organisatie jouw doelgroep bereiken, zal je wel in de buidel moeten tasten.

​Natuurlijk is organisch bereik mogelijk. Wat daarvoor nodig is, is regelmatig interessante berichten plaatsen die interactie uitlokken. Als jouw berichten gedeeld worden, als er op gereageerd wordt, zal het bereik van dat bericht groter worden.

Van zodra je een nieuwe doelgroep wil bereiken, àl je volgers een bericht wil tonen of sneller resultaat wil halen, zal adverteren de beste optie zijn.

Hoe lang laat je best een advertentiecampagne lopen?

Vanzelfsprekend kun je redeneren dat advertenties best lopen wanneer jouw bedrijf meer verkoop nodig heeft.
Toch klopt dat niet. 
Mensen hebben tijd nodig om jouw onderneming of organisatie beter te leren kennen. Ze moeten zich er in herkennen, het aanbod van producten of diensten leren appreciëren. Tenslotte moeten ze voldoende vertrouwen krijgen om ook echt klant te worden.

Dat gaat niet van vandaag op morgen.
Voor sommige doelstellingen kun je gerust maandenlang een advertentie laten lopen. Niet steeds dezelfde, maar regelmatig een andere.
Andere doelstellingen, die wat meer aan een specifiek tijdstip gebonden zijn, kun je dan weer kortere tijd laten tonen.

Hoe lang precies hangt ook af van het succes van een advertentie. Laat hierbij de cijfers voor zich spreken. Bij een advertentie die goed scoort (dit is: een lage kostprijs en hoog bereik of conversie) is het zinvol om ze langer te laten lopen dan ene die een zeer hoge kostprijs per resultaat heeft.

Kiezen hoe lang je een advertentie laat lopen beslis je best vooraf, maar wees flexibel tijdens de looptijd.

Wanneer precies start je een campagne?

Als je een tijdstip kiest om een specifieke advertentiecampagne op sociale media te laten lopen, is het belangrijk om rekening te houden met de factoren die het succes van jouw advertentie kunnen bepalen.
  1. welke evenementen zijn er in jouw sector? Bepaalde gebeurtenissen zullen ook voor jouw concurrenten interessant zijn. Denk maar aan automerken die allemaal in de periode van het Autosalon zullen adverteren. Hoe meer concurrenten ook advertenties plaatsen, hoe hoger de prijs die jij zult betalen. Ofwel zal je een kleinere groep mensen bereiken voor eenzelfde bedrag.
  2. Welke evenementen zijn er in jouw regio? Veel bedrijven en organisaties zullen rond eenzelfde evenement advertenties inplannen, zelfs al zijn het geen concurrenten. Neem nu de Gentse Feesten: niet enkel restaurants zullen misschien adverteren, maar ook hotels, taxidiensten, theatervoorstellingen, ... Daardoor zullen opnieuw de adverteerprijzen hoger liggen.
  3. Welke evenementen zijn er op nationaal of zelfs internationaal niveau waardoor de prijzen hoger zullen gedreven worden? De eindejaarsfeesten zijn een mooi voorbeeld: traditioneel zijn bijvoorbeeld Facebookadvertenties duurder in december dan in januari. Wist je dat de monsterbedragen die aan sociale media-advertenties gespendeerd werden in de Amerikaanse presidentsverkiezingen, ervoor gezorgd hebben dat ook andere adverteerders in die periode tot 30 keer meer moesten betalen voor bijvoorbeeld leads voor een webinar? Je begrijpt direct dat je advertenties uitstellen of tijdelijk pauzeren soms de beste optie is.

Natuurlijk, als jij er baat bij hebt om mee te doen tijdens de eindejaarsrush, is adverteren zeker aangewezen. Maar als jouw product of dienst niet persé onder de kerstboom hoeft te liggen, kun je rustig wachten tot januari.
Misschien heb je baat bij doorlopende advertenties? Dan kan het handig zijn om te beginnen in een rustige periode, zodat je al wat hebt opgebouwd en misschien zelfs kan pauzeren in 'duurdere' periodes.

Op die manier zoek je het beste moment om te starten met jouw advertenties.

Wanneer stop je een advertentie?

Het is niet enkel belangrijk om te weten wanneer je een campagne opstart, of een advertentie laat lopen. Je moet ook weten wanneer te stoppen.
Daarbij zijn er verschillende mogelijkheden.
  1. Je hebt vooraf de duur van je campagne of advertentie ingesteld. Heb je de looptijd bij het opstarten van de campagne al ingesteld, dan stopt het natuurlijk automatisch. Anders moet je het zelf stopzetten.
  2. Je merkt dat de campagne helemaal niet aanslaat. Indien je verschillende advertenties hebt lopen, analyseer je eerst welke minder of beter presteren (groter bereik of effect, lagere kost). Sommige kun je beter stopzetten, andere behouden. Scoort de hele campagne niet zoals je wil? Dan kun je die stopzetten, al is het soms aangewezen om bepaalde elementen aan te passen.
  3. Zet je advertenties zeker stop (of pauzeer ze) als er in de actualiteit iets gebeurt dat jouw advertentie helemaal doorkruist. Adverteren voor het reserveren van een tafeltje in jouw restaurant is helemaal achterhaald als de horeca door een pandemie wordt gesloten. Hou je advertenties dus steeds goed in het oog. Als je dat niet doet, verlies je sowieso geld en zal jouw advertentie helemaal niet werken.

Moet je dit allemaal zelf in het oog houden?

Sommige ondernemers en zelfstandigen willen liefst de controle over alles houden, en denken dat adverteren op sociale media daar bij hoort.
Dat hoeft zo niet te zijn.
Teveel ondernemers (of allround marketeers) geraken gefrustreerd omdat hun advertenties niet opleveren wat nodig is. Ze zien niet wat er precies in hun advertentie of campagne veranderd moet worden en besluiten dan maar dat adverteren op sociale media helemaal niet werkt.

Zonde!

Je kunt jouw advertenties ook uitbesteden. Ja, dat is een investering, maar wel één die stevig oplevert als het goed gedaan is. Zelfs als je al eerder trainingen en opleidingen volgde over adverteren op Facebook, LinkedIn of andere sociale media, blijven er immers elementen waar jij je niet de hele dag mee kunt bezig houden: tientallen advertenties uittesten, resultaten monitoren, doelgroepen onderzoeken en analyseren, ...

Je kunt bij Merkus terecht voor gespecialiseerde advertenties op sociale media. Wij zetten ze voor jou niet alleen op, maar houden de evolutie nauwkeurig in de gaten. Alles wordt zo opgesteld dat het maximale resultaat nagestreefd wordt.

Benieuwd wat dit voor jouw bedrijf of organisatie kan betekenen? Vraag hier gerust een vrijblijvende kennismaking.

1 Reactie
Anne Van der Cruysse link
11/8/2021 15:49:53

Wij zoeken een bedrijf die ons kantoor een boost kan geven met berichten op sociale media zoals facebook en linkedin.
B2B business.
Gelieve contact op te nemen.

03/210 95 75

Antwoord



Laat een antwoord achter.

    Categorieën

    Alles
    Basis
    Ervaringen

    RSS-feed

START

 VOORWAARDEN

PRIVACY

CONTACT

Copyright © 2021 - Vragen, wil je graag materiaal of documenten van Merkus gebruiken? Contacteer mij hier.
Merkus is een project van The Inner Circle bvba, Heiendestraat 10, Lokeren.
  • Start
  • Gratis
  • Aanbod KMO
  • Over
  • Blog
  • Contact