MERKUS - MARKETING
  • Start
  • Gratis
  • Aanbod KMO
  • Over
  • Blog
  • Contact

De basisonderdelen van een sterke online marketing strategie

 
De Basisonderdelen van een sterke online marketing strategie voor elke kmo www.merkus.be
​
Vind je het ook zo lastig om te bepalen welke online marketing strategie jouw kmo gaat inzetten?
Heb je het gevoel dat je door de bomen het bos niet meer kunt zien?

Elke dag merk ik hoe kleine en middelgrote bedrijven worstelen met hun marketing.
Als de keuze offline al moeilijk is, dan is online marketing nog lastiger. Dat ontwikkelt immers voortdurend. De ene hype volgt de andere trend op.

Hoe maak je als kmo de beste keuze?
Hieronder krijg je de basisonderdelen die elke kmo nodig heeft voor een sterke online marketing.

Waarom online marketing?

In deze wereld is er geen enkel bedrijf meer dat kan zeggen dat het niet aanwezig is op het internet.
Zelfs als je een kleine, lokale handelaar bent, zul je je digitaal moeten tonen aan jouw omgeving.
Voor veel mensen is wat ze online zien, immers een geheugensteuntje voor wat ze offline zien - of omgekeerd!
Zo versterkt een goede website de klantvriendelijke reputatie die jouw bedrijf heeft.
Of een flyer dient als een geheugensteuntje voor een advertentiecampagne die je op Facebook hebt gevoerd.

Daarnaast gebruiken steeds meer mensen het internet als de eerste informatiebron voor hun aankopen. Ze zien iets bij een vriend in hun sociaal netwerk, ze Googelen een oplossing voor hun probleem, ... Als je dan niet te vinden bent of niet opduikt in de zoekresultaten, schaadt dat jouw bedrijf. Geen klanten, geen omzet.

Zelfs als je zelf niet op sociale media zit, niet graag rondsurft of een hekel hebt aan je mailbox is het toch noodzakelijk dat jouw kmo een online marketing strategie ontwikkelt.

De Basis: laat je niets wijsmaken

Sommige marketeers zullen je vertellen dat je absoluut met trend X 'mee' moet zijn, dat je zeker op de trein moet springen van hype Y of dat het onmisbaar is dat je inspeelt op tendens Z.

​Laat je niets wijsmaken. 
Elke kmo kan zelf invullen hoe ze op het internet aanwezig is.
Het belangrijkste is dat je wàt je doet ook goéd doet.

Beter een beperkte maar sterke online aanwezigheid dan op overal maar 'wat' te doen.

Ook financieel is het beter om te zorgen voor een consequente aanwezigheid op een beperkt aantal online plekken.
Nog te vaak zie ik kmo's die zeer ambitieuze grootse plannen laten opstellen maar uiteindelijk geen budget meer hebben om het te laten uitvoeren. Altijd ontbreken ze ook intern de kennis en ervaring om het dan maar zelf te doen.
Resultaat: veel geblaat, weinig wol. Dure plannen maar geen klanten.

Hoe maak je wel een keuze?

Elke situatie, elke kmo is uniek.
​
Daarom zal de precieze online marketing strategie bepaald worden door waar jullie mogelijke klanten zitten en wat jullie belangrijk vinden.

Een aantal basisonderdelen zullen er sowieso moeten inzitten.
Dit vormt de ruggengraat van elk marketingplan.

Nog te vaak zien we kmo's die al aan de toeters en bellen beginnen maar hun basis nog niet in orde hebben.
Daardoor haakt hun hele marketing niet in elkaar, en vallen er gaten.
Het pad van hun klant, de zogenaamde customer journey, is geen vloeiende beweging maar bevat een paar hiaten.
Daardoor werkt alles niet naar verwachting.

Het resultaat?
Een marketing die niet oplevert wat je verwacht, investeringen waarvan de ROI te laag ligt.
Tijdverlies. Verlies van klanten.
​Dalende omzet.

De onderdelen hierna zijn echt de basis voor elke sterke online marketing.
Of je dat nu wil of niet, deze moeten in orde zijn, anders raak je alleen teleurgesteld. En met jou het hele bedrijf.

Basis: Een klantenwinnende website

Essentieel is een website waarmee je klanten wint.
Dat is méér dan een standaardpagina die je bij je internet-provider kunt krijgen.
En ook een dure flashy website door een dure webdesigner garandeert niet dat die website ook doet wat hi moet doen.

​De website van jouw bedrijf mag gerust eenvoudig zijn. Er hoeven geen massa's toeters en bellen aan vast te hangen.
Wel essentieel zijn de volgende elementen.

PAKKENDE WELKOM PAGINA

De Welkom- of Homepagina van de website is de eerste pagina die bezoekers zien als ze er rechtstreeks naartoe gaan. 
Deze maakt duidelijk wat jouw bedrijf doet, voor wie jouw diensten of producten bedoeld zijn.
Idealiter bevat het ook een wegwijzer naar een zogenaamde klantenmagneet waardoor je nieuwe leads op je e-maillijst krijgt.

OVER MIJ/ONS PAGINA

Dit is de tweede meest gelezen pagina van je website.
We zijn allemaal nieuwsgierig: zelfs de meest hoogopgeleide potentiële klant wil weten wie er achter een bedrijf zit, en heeft daar liefst 'kopkes' bij.
Je Over Mij/Ons pagina gaat echter niet over jou maar wel over je mogelijke klant. Daarom zoek je op deze pagina wat jullie bindt, waarin de klant zich kan herkennen.

AANBOD

Op de Aanbodpagina maak je duidelijk waarvoor jouw klanten bij jou terecht kunnen. Wat doet jouw kmo precies? Welke producten of diensten verkopen jullie? Hoe gaat dit in zijn werk?

CONTACT

Zorg dat je gemakkelijk te contacteren bent. 
Zelfs al heeft jouw bedrijf een oneindig aantal sociale media kanalen, dan nog is het belangrijk om op deze pagina een e-mailadres of contactformulier te zetten.
Zo maak je het gemakkelijk om jullie rechtstreeks te contacteren, zonder eerst langs sociale netwerken te moeten.

ALGEMENE VOORWAARDEN

Elk bedrijf moet Algemene Voorwaarden hebben, het is een must om duidelijke afspraken te maken met jullie klanten. Toch logisch dat je die gemakkelijk toegankelijk maakt via je website?

PRIVACYVERKLARING

Sinds de invoering van de GDPR/AVG moet je aan jullie contacten laten weten wat je met eventuele gegevens doet. Volledig opsommen hoe en wat zal ons in dit artikel te ver leiden, maar het is slim om sowieso een privacyverklaring te hebben en die zichtbaar op je website te zetten.

Basis: een e-maillijst en nieuwsbrief

Een e-maillijst is een lijst met e-mailadressen van mensen die interesse hebben in het onderwerp waar jouw kmo mee bezig is.

Dat kunnen mensen zijn die loopbaancoaching willen als je loopbaancoach bent, mensen met problemen met een lekkend dat als je dakspecialist bent, of mensen die houden van mooie meubels als jij een meubelfabriek hebt.

Belangrijk: het liefst zetten deze mensen zichzelf op de e-maillijst conform de GDPR.

Als je dan een lijst hebt, ga je hen regelmatig een e-mail nieuwsbrief sturen.
Er zijn technieken om dit echt goed te doen, maar het belangrijkste is dat je het interessant maakt en dat mensen zich gemakkelijk kunnen uitschrijven.
Daarvoor gebruik je best een zogenaamde listmanager: speciale software die voor jullie de adressen bijhoudt en mails verstuurt.

E-mailmarketing is een specifieke vorm van marketing die nog steeds zéér goed werkt als hij goed wordt toegepast.
Vanuit onze ervaring beschouwen we dit naast een klantenwervende website als één van de 3 noodzakelijke basiselementen voor sterke online marketing voor kmo's.

Basiselement: sociale media

Sociale media hebben een steile opmars gekend in de voorbije jaren.
Elk netwerk heeft zijn eigen profiel, zijn eigen manier van communiceren en mensen verbinden.

We raden elke kmo aan om aanwezigheid op minstens 1 kanaal volop uit te bouwen.
Dat betekent dat je systematisch en consequent op een krachtige manier aanwezig bent. 

Het heeft geen zin om op verschillende fronten tegelijk te schieten. Tenzij je daar gespecialiseerd personeel voor hebt, riskeert het dat de aanwezigheid noch mossel noch vis is.

Aanwezig zijn betekent ook dat er een strategie wordt uitgewerkt en uitgevoerd. Dus niet lukraak wat posten, maar doelbewust berichten maken en plaatsen die binnen een breder kader van de marketing van jouw kmo passen.

Wat nog meer?

Er zijn nog meer elementen mogelijk, maar deze drie vormen het 'geraamte' van je online marketing strategie. 
Het is het fundament van elke online marketing strategie en dus onontbeerlijk.
Op zand kun je toch ook geen huis bouwen? 

Investeren om deze drie basiselementen 'in orde' te stellen loont. 
Daardoor zullen ze elk op zich goed werken maar bovendien zullen andere, extra technieken en tools het effect krijgen dat je verwacht.

Heb je hier vragen over?
Wil je graag aan de slag om de basis van de marketingstrategie van jouw bedrijf stevig te maken?
Contacteer ons gerust met jouw vragen en situatie!

Vriendelijke groet,
Ilse, oprichter van Merkus.
0 Reacties



Laat een antwoord achter.

    Categorieën

    Alles
    Basis
    Ervaringen

    RSS-feed

START

 VOORWAARDEN

PRIVACY

CONTACT

Copyright © 2021 - Vragen, wil je graag materiaal of documenten van Merkus gebruiken? Contacteer mij hier.
Merkus is een project van The Inner Circle bvba, Heiendestraat 10, Lokeren.
  • Start
  • Gratis
  • Aanbod KMO
  • Over
  • Blog
  • Contact